Den dära kanalen..

..kunskapskanalen!

Alltså det är nog en av mina favorit-kanaler och nej jag driver inte. Jag är helt seriös, de har alltid så spännande program som gör att man inte kan sluta kolla på det. Några program jag sett är b.la om: Slavar, Auschwitz, Musik och Berlinmuren. 

Igår så handlade det om Berlinmuren hur folk från Öst tog sig förbi muren för att komma till Väst. Det var sååå spännande!! De berättade lite om hur det var i Tyskland på den tiden, och de berättade även hur Berlinmuren var byggd och vad som hände om man tog sig över den osv. Det var så bra! För de berättade om olika familjer och folk som tog sig över muren på alla möjliga sätt och personerna själva var dem som berättade hur de kände och varför de gjorde det osv. Tänkte berätta lite om hur några av dem (inte alla för det var sjukt många!) tog sig över/försökte ta sig förbi muren.

En familj på 4 bestämde sig för att bygga en luftballong. De jobbade på luftballongen i flera månader och tillslut kom den dagen då den blev färdig. De åkte tidigt på morgonen till skogen för att åka till Väst med ballongen men de hann bara åka några minuter innan ballongen krashade, så de var tvugna att springa därifrån så fort som möjligt (för om någon militär eller annan person såg dem, kunde de bli skjutna på en gång). Dock gav de inte upp hoppet så de bestämde sig för att bygga en till men en mycket större osv, och då ville en annan familj åka med dem så de skulle alltså bli 8 pers istället.

De byggde den och det tog också flera månader..men när den blev klara så åkte de och de åkte i typ 28 minuter eller ngt och så krashade den igen. De fick panik för de visste inte om de hade klarat det eller inte, så två av dem gick ut i vägen och så stannade en bil och så var det två poliser. De frågade polisen om de befann sig i Väst och så svarade polisen: Ja, vart annars?. Och de berättade hur glada de blev osv..de var så himla häftigt att höra när folket själva berättar hur bra det kändes när de lyckades!! Fantastiskt.

Okej, detta blir waay too long! Så jag skippar resten och berättar om dem en annan dag. Hah som om ngn ens orkat läsa allt detta xD! Men jag tycker faktiskt att det är sjuukt intressant!!



I'm out! btw förlåt för att min blogg ser konstig ut, men fixar det på fredag eller ngt.

Kommentarer
Postat av: dondon

håller faktiskt med dig, brukar med kolla på den ibland. :D

2009-11-20 @ 13:08:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0