Chile ♥

Jag och mina två kompisar planerar något speciellt inför vårt projekt arbete i trean, jag hoppas som bara den att det funkar!

Iallafall sitter här hemma själv nu efter att jag vaknat och varit glad för att jag är ledig idag! Jag sitter och tänker på hur bra man känner sig när man gjort något bra för denna planeten.

Något av det bästa jag har gjort var nog i Chile. I Chile runt juletid så kan man gå till posten för att läsa massa brev som barn i alla åldrar skickar till tomten. Det finns flera tusen brev och man får läsa hur många man vill, sedan väljer man ut något/några brev och så köper man det barnet önskat sig. Barnen kommer oftast från fattiga familjer och när man läser dem får man en klump i halsen. Hur är det möjligt att ett litet barn på knappt 5 år bara önskar sig mat till familjen? Jag blev helt rörd och ville bara hjälpa vart enda barn! Det fanns dock vissa som hade mer pengar och önskade sig datorer och grejer.

Iallafall så gick jag till posten med min mamma, min storebror och min lillasyster. Vi valde alla ut brev och sedan gick vi och köpte presenterna till barnen. När man gjort det, packade man in dem sedan gick man till posten med brevet och så fixade dem resten. Om man vill så kan man själv gå och lämna paketen men det kan vara väldigt farligt pga områderna.

Min morbror sa detta till oss och han sa att vi borde göra det. Han själv köper alltid mat och presenter till massa familjer och åker med polisen och ger maten till dessa familjer, han sa att det är en av de finaste känslorna att se ett barn, en familj att bli så glada.

Det är verkligen något fint man kan göra, kanske inte så speciellt för oss men väldigt betydelsefullt för andra. Nästa gång jag åker till Chile (vilket jag hoppas är snart) så ska jag göra om det, och jag ska göra mycket mer!




Jag har gjort andra fina saker, men det kan jag berätta om någon annan gång =)! Inte så kul om jag tar allt på en gång hehe.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0